English فارسی
دو شـنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
عضویت در خبرنامه عضویت در خبرنامه
نرخ بهره بانکی
$ £  
3.77 0.78 1.99 : ثابت
1.839 -0.26 0.892 : شناور
سرویس های خارجی
UP EDFI َADFIAP Asian Bankers Association World trade organization Unctad DOWN
آرشیــو
اخبار روزانه
انفجار تورمی در سال ۱۴۰۰ انفجار تورمی در سال ۱۴۰۰
ضعف دولت در جذب نقدینگی و مشکلات ساختاری بودجه، باعث رشد افسارگسیخته تورم در سال جاری خواهد شد.

 محمدرضا جهان بیگلری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با فولادبان بودجه سال آینده دولت را بودجه تورم‌زایی دانست و گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ ردیف های هزینه ای به شدت افزایش یافته اما در برابر آن درآمدهای غیر قابل تحقق دیده شده که باعث افزایش کسری بودجه دولت می شود.

وی با اشاره به تبعات کسری بودجه بر رشد نرخ تورم در کشور گفت: متاسفانه دولت به جای کاهش هزینه های جاری رو به افزایش هزینه های خدماتی آورده که این موضوع شار را بر مردم بیشتر خواهد کرد. کسری بودجه به معنای استفاده از پول پرقدرت بانک مرکزی و به عبارت ساده تر دست کردن در جیب مردم است.

جهان بیگلری ادامه داد: امسال از یکسو با کسری بودجه و از سوی دیگر با رشد فزاینده نقدینگی مواجه هستیم که دولت برای کنترل هیچ یک برنامه مشخصی ندارد.

وی افزود:  ۸ سال است که دولت می‌گوید باید نقدینگی مردم جذب شود و نقدینگی آن‌ها جمع شود اما راه درستی برای جذب آن ارائه نشده است باید این نقدینگی هدایت شود، شما الان ترکیه را ببینید نقدینگی کشورهای همسایه از جمله ایران را  به بخش ساختمانی ، عمرانی ، پروژه ها و بخشهای صنعتی خود هدایت کرده و حتی توانسته نقدینگی کشورهای دیگر را برای خود جذب کند تا جایی که الان امارات جای خودش را به ترکیه داده است اما این ابزارها در بودجه هیچ سالی در کشور توجه نشده است.

جهان بیگلری با انتقاد شدید از سیاستهای دولت دوازدهم، تأکید کرد: رئیس جمهور سیستم هدایت نقدینگی را به هم زد و فعالیتهایی هم که از دولتهای قبل انجام شده بود ، حذف کرد و قطعا سال آینده با انفجار تورمی جدیدتری  مواجه خواهیم شد و حداقل تورمی که برای  بودجه امسال خواهد بود ۳۰درصد بیشتر  از تورم فعلی خواهد بود.

گفتنی است امروز رییس کل بانک مرکزی به چاپ پول برای جبران کسری بودجه در سال های ۹۸ و ۹۹ اعتراف کرده بود.

بازدید : 2395 تاریخ : 1400/1/30 کـد : 330
نظرات ..
تصویر مجدد